Przejdź do głównej zawartości

1951 rok. Uruchomienie pierwszego elektrycznego pociągu na trasie z Gdańska Głównego do Nowego Portu - 4 marca 1951 rok . We wspomnieniach mojego Ojca Zygmunta.


 Mój Ojciec, Zygmunt najmłodszy syn Romualda Iwaszkiewicza wraz z moim Dziadkiem, który jako Naczelnik Oddziału  Ruchu Handlowego z ramienia Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku  wraz z rodzinami  a także  innymi Oficjelami,  przybyłymi Gośćmi  byli uczestnikami pierwszego przejazdu w reprezentacyjnym wagonie. Tych informacji zabrakło w artykule gazety: "Dziennik Bałtycki" 



70 lat temu wyjechał pierwszy pociąg SKM (trojmiasto.pl)

 „Peron IV na dworcu gdańskim udekorowany jest licznymi czerwonymi flagami i napisami oddającymi cześć przodownikom pracy, budowniczym Polski Ludowej. Na torach stają lśniące od farby dwa szaro-błękitne zespoły pociągu elektrycznego, które w dniu tym odbędą swą podróż w służbie mas pracujących trójmiasta” relacjonował w styczniu 1951 roku reporter „Dziennika Bałtyckiego”, obwieszczając tryumfalnie uruchomienie połączenia kolejowego Gdańsk-Główny-Nowy Port nietytułowanej jeszcze SKM-ką ( tak!”trójmiasto” pisano wówczas małą literą ,bo do – wcześniejszej podzielonej granicami, a następnie wcielonej do Rzeszy metropolii Polacy dopiero się przyzwyczajali).

Bohaterami uroczystości, na której- czego nie omieszkał odnotować nasz sprawozdawca, „ odsłoniły się głowy” - Międzynarodówkę zagrała orkiestra kolejowa, byli inżynier Modliński – wiceprzewodniczący Wojewódzkiej Rady Narodowej, przodownik pracy PKP ob. Króliński i dyżurny ruchu Edmund Gotwald. Ten ostatni punktualnie o godz. 11 zameldował pierwszy pociąg elektryczny gotów do odjazdu...
Dzisiejszy dzień jest wielkim świętem kolejarzy gdańskich i robotników warsztatów kolejowych na Śląsku. W dniu dzisiejszym przed południem z peronu IV gdańskiego dworca głównego ruszy w kierunku Nowego Portu pociąg elektryczny, stanowiący największą inwestycję pierwszego roku Planu 6-letniego na Wybrzeżu. Wykonanie i remont pociągu przez robotników warsztatów kolejowych, podbudowa torów, wykonanie sieci elektrycznej - zawdzięczamy ofiarności naszych robotników i ich świadomości, że wykonywane dzieło będzie wspaniałym darem dla ludzi pracy Trójmiasta. W latach następnych dokonana zostanie z tą samą sprawnością i z tą samą ofiarnością dalsza znacznie większa inwestycja - zelektryfikowanie kolei z Pruszcza poprzez Gdańsk - Gdynię do Wejherowa. Cześć ofiarnym pracownikom kolei! Cześć przodownikom pracy! Niedługo całe wybrzeże będzie oplecione siatką nowych połączeń kolejowych. To dzięki Nim! "Dziennik Bałtycki", 1951 r. 


 4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły na trasę z Gdańska Głównego do Nowego Portu.

Początkowo linię do Nowego Portu o długości 6,7 km obsługiwało siedem pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II wojną światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM.

Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 r. Wówczas napięcie w sieci na linii Gdańsk Główny - Gdańsk-Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000.

70 lat temu wyjechał pierwszy pociąg SKM (trojmiasto.pl)


Archiwum  Gazety " Dziennik Bałtycki"

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

LATA SŁUŻBY NA KOLEI ROMUALDA IWASZKIEWICZA . OD WĄSKOTORÓWKI PO ELEKTRYCZNE POCIĄGI W GDAŃSKU

   ZAWODOWE CV MOJEGO DZIADKA  ROMUALDA. ROMUALDA IWASZKIEWICZA  LATA SŁUŻBY  NA  KOLEI  od 1.III.1907 do 1.XII.1908 Uczelnia Techniczna w Rydze;  od 1.XII.1908 do 1.IX.1914 Dyrektor Ruchu w Referacie IV, klasy I w Mohylewie; od 1.IX.1914 do 1.X.1915 Naczelnik Stacji Smoleńsk; od 1.X.1915 do 1.VII.1914 Rewizor Ruchu w Mohylewie; od 1.VII.1917 do 31.12.1918 Naczelnik Oddziału w Mohylewie;  od 16.VII. 1923 rok  do  15.I.1924  Pomocnik Naczelnika Ruchu w Oddziale DYREKCJI                                                                                                                                    W...

KOLEJ NA WESOŁO.

  XVII F.H.Mazurkas - Emilian Kamiński - rewelacyjny występ - YouTube

Kolejnictwo w Polsce Niepodległej.

  Zbiory NAC on-line    Zbiory NAC on-line Dzieje polskiego kolejnictwa były równie burzliwe jak dzieje naszego kraju. Kolej żelazna zmieniająca oblicze ówczesnego świata narodziła się w chwili, gdy Polska nie istniała na mapach Europy. Okres budowy pierwszych linii kolejowych aż do 1918 r. upłynął w warunkach niewoli i podziału Polski na trzy zabory. W każdym z nich sieć kolejowa budowana była odrębnie, z zastosowaniem różnych rozwiązań technicznych, w nierównomiernym tempie i pod wpływem gospodarczych bądź strategicznych interesów zaborców. Początek powstania kolei w Polsce przyjmuje się na 1845 r., kiedy to pierwszy pociąg Drogi Żelaznej Warszawsko - Wiedeńskiej (DŻWW) wyruszył w drogę z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Linia ta szybko wydłużała się, biegnąc przez Skierniewice, Piotrków, Częstochowę do granicy w Maczkach  (obecna dzielnica Sosnowca). Ostatecznie została ukończona w 1848 r. W Galicji pierwsza linia otwarta została w 1847 r.: połączyła ona Krak...