1951 rok. Uruchomienie pierwszego elektrycznego pociągu na trasie z Gdańska Głównego do Nowego Portu - 4 marca 1951 rok . We wspomnieniach mojego Ojca Zygmunta.
Mój Ojciec, Zygmunt najmłodszy syn Romualda Iwaszkiewicza wraz z moim Dziadkiem, który jako Naczelnik Oddziału Ruchu Handlowego z ramienia Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku wraz z rodzinami a także innymi Oficjelami, przybyłymi Gośćmi byli uczestnikami pierwszego przejazdu w reprezentacyjnym wagonie. Tych informacji zabrakło w artykule gazety: "Dziennik Bałtycki"
70 lat temu wyjechał pierwszy pociąg SKM (trojmiasto.pl)
„Peron IV na dworcu gdańskim udekorowany jest licznymi czerwonymi flagami i napisami oddającymi cześć przodownikom pracy, budowniczym Polski Ludowej. Na torach stają lśniące od farby dwa szaro-błękitne zespoły pociągu elektrycznego, które w dniu tym odbędą swą podróż w służbie mas pracujących trójmiasta” relacjonował w styczniu 1951 roku reporter „Dziennika Bałtyckiego”, obwieszczając tryumfalnie uruchomienie połączenia kolejowego Gdańsk-Główny-Nowy Port nietytułowanej jeszcze SKM-ką ( tak!”trójmiasto” pisano wówczas małą literą ,bo do – wcześniejszej podzielonej granicami, a następnie wcielonej do Rzeszy metropolii Polacy dopiero się przyzwyczajali).
4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły na trasę z Gdańska Głównego do Nowego Portu.
Początkowo linię do Nowego Portu o długości 6,7 km obsługiwało siedem pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II wojną światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM.
Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 r. Wówczas napięcie w sieci na linii Gdańsk Główny - Gdańsk-Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000.
70 lat temu wyjechał pierwszy pociąg SKM (trojmiasto.pl)
Komentarze
Prześlij komentarz