Regina Czarnecka
ORGANIZACJA ORAZ ZADANIA ODDZIAŁU IV I WOJSKOWEJ SŁUŻBY KOMUNIKACYJNEJ SZTABU GŁÓWNEGO (GENERALNEGO) WP W LATACH 1921 – 1939
Ukazanie się dekretu Naczelnego Wodza Józefa Piłsudskiego 7 stycznia 1921 roku zapoczątkowało reorganizację naczelnych władz wojskowych i ich przejście na stopę pokojową 1. Dotychczasowe Naczelne Dowództwo Wojska Polskiego (dalej: ND WP) istniejące na czas wojny i Sztab Ministerstwa Spraw Wojskowych (dalej: MSWojsk.) miały utworzyć Sztab Generalny WP składający się z pięciu oddziałów. Na mocy rozkazu 1/500/IV 2 p.o. szefa Sztabu Generalnego WP gen. Władysława Sikorskiego Sekcja Komunikacyjna Oddziału IV Sztabu MSWojsk. 3 wraz z Sekcją Ogólną i Adiutanturą Oddziału IV ND WP 4, a także Szefostwo Kolejnictwa Polowego 1 Dziennik Rozkazów Tajnych Nr 3, 1921 rok, poz CAW, I Oddział IV Sztabu MSWojsk. powstał w marcu 1920 roku na bazie Departamentu III i Departamentu X MSWojsk. Zajmował się kontrolą zakupów w kraju i zagranicą, rozbudową przemysłu wojennego oraz sprawą transportu wojskowego i rozwoju sieci komunikacyjnej państwa. 4 Oddział IV ND WP został utworzony na mocy rozkazu Sztabu Generalnego WP nr 70 z roku i nosił początkowo nazwę Główne Kwatermistrzostwo. Głównemu Kwatermistrzostwu podlegały wszystkie zakłady i formacje etapowe zajmujące się zaopatrzeniem materiałowym wojska na froncie. Oddział IV ND WP w połowie 1919 roku został podzielony na Adiutanturę i 13 sekcji, później doszły sekcje: zdobyczy wojennej i statystyczna. Na mocy rozkazu ND WP z roku. Oddział IV wydzielił ze swej struktury Intendenturę oraz sekcje: lekarską, weterynaryjną. sądowo-prawną, duchowną oraz Centralny Zarząd Poczt Polowych, które przekształcone zostały w szefostwa, bądź samodzielne referaty. Z pozostałej części powstał Oddział IV Etapowy. W 1920 roku w NF WP istnieją: Oddział IV Etapowy oraz Oddział IV A Kolejowy, który następnie przeorganizował się w Szefostwo Kolejnictwa Polowego. Pod koniec 1920 roku Oddział IV ND WP uległ ponownej reorganizacji w związku z utworzeniem Ekspozytury MSWojsk. ds. Demobilizacji, szefem której został mianowany Główny Kwatermistrz. W jej skład wszedł Oddział IV ND WP. Wraz z likwidacją
2 przy ND WP miały utworzyć z dniem 10 lipca 1921 roku nowy
Oddział IV Sztabu Generalnego WP. W zakresie jego kompetencji
znalazła się również wojskowa służba komunikacyjna obejmująca
sprawy kolei, dróg kołowych, żeglugi śródlądowej oraz łączności
i poczt polowych. Zadania Oddziału IV zostały określone już w
dekrecie Naczelnego Wodza O organizacji najwyższych władz
wojskowych. Należały do nich: opracowanie planu materiałowego
zaopatrzenia sił zbrojnych i rozbudowa sieci komunikacyjnej według
wytycznych Ścisłej Rady Wojennej, ewidencja komunikacji i
przygotowanie ogólnego ruchu transportów, wdrażanie transportu
kolejowego i wodnego, organizacja etapów i obszaru wojennego oraz
opisy kraju i terenów państw obcych. Rozkazem MSWojsk. z 10
sierpnia 1921 roku została ustalona formalnie pokojowa organizacja
MSWojsk. 5. Sztab Generalny WP stała się organem pracy ministra
spraw wojskowych i wykonywał swe zadania przy pomocy pięciu
oddziałów. W ślad za tym rozkazem ukazały się rozkazy ustalające
pokojowa organizację służby komunikacyjnej w Oddziale IV Sztabu
Generalnego WP 6. Zostali powołani wojskowi komisarze komunikacyjni
(organ Sztabu Generalnego WP będący zawiązkiem kierowniczym służby
komunikacji na czas wojny) oraz organa łącznikowe delegacje przy
władzach cywilnych. Pierwsza struktura Oddziału IV przedstawia się
następująco: Referat Ogólny Samodzielny Referat Materiałowego
Zaopatrywania Samodzielny Referat Opisu Kraju i Obcych Państw
Wydział Etapowy Wydział Komunikacji, któremu podlegali: Generalny
Wojskowy Komisarz Kolejowy 7 posiadający jako delegację Wojskową
Sekcję Kolejową przy Ministerstwie Kolei Żelaznych oraz delegata
na Ekspozytury MSWojsk roku te części organizacyjne Oddziału IV ND
WP, które miały przejść do Sztabu Generalnego WP pozostały pod
rozkazami szefa sztabu, a te, które miały przejść do Szefostwa
Administracji MSWojsk., chwilowo znalazły się w Oddziale IV Sztabu
MSWojsk. 5 Rozkaz I.4900/Org./21 Pokojowa organizacja MSWojsk., CAW,
I Dodatek Tajny Nr 21 do Dziennika Rozkazów Nr 40 z roku. Dodatek
Tajny Nr 1 do Dziennika Rozkazów z roku, Dodatek Tajny Nr 11 do
Dziennika Rozkazów z roku. 7 Zakres działania Wojskowego Komisarza
Kolejowego zawiera rozporządzenie MSWojsk. i Ministerstwa Kolei
Żelaznych z dnia roku O przedmiocie wojskowej służby kolejowej w
czasie
3 każdą dyrekcję kolejową Dyrekcyjnego Wojskowego
Komisarza Kolejowego 8 ; posiadającego jako delegację Wojskowy
Wydział Kolejowy przy odnośnej dyrekcji; Wojskowy Komisarz Dróg
Wodnych (Żeglugi Śródlądowej) oraz na każdy specjalnie
wyznaczony przez MSWojsk. punkt wodny Delegat Wojskowego Komisarza
Żeglugi; Wojskowy Komisarz Telegrafów i Telefonów (Wojskowy
Komisarz Łączności); Wojskowy Komisarz Poczt Polowych; Wojskowy
Komisarz Drogowy; Wojskowy Komisarz Lotniczy. Oddział IV prócz
wielu zadań, jak sprawy opracowania planu materiałowego
zaopatrzenia sił zbrojnych w czasie wojny skupił całość
zagadnień związanych z wojskową komunikacją kolejową, drogową,
samolotową i wodną. Prace te były skoncentrowane głównie w
Wydziale Komunikacji, do którego zadań należało: przygotowanie
wojskowe wszystkich środków komunikacyjnych państwa dla potrzeb
wojny, pośrednictwo u odnośnych władz cywilnych przy użyciu tych
środków przez wojsko, opracowywanie przy współudziale komisarzy
komunikacyjnych organizacji wojskowej służby komunikacyjnej na czas
pokoju i wojny oraz ustalanie zasad współdziałania władz
wojskowych z cywilnymi w tej dziedzinie. Pierwsza obsada personalna
Oddziału IV i wojskowej służby komunikacyjnej przedstawiała się
następująco 9 : na czele oddziału stanął płk Stanisław
Kwaśniewski, szefem Wydziału Komunikacji został mianowany płk
Stanisław Regulski, szefem Wydziału Etapowego mjr Józef Wiatr,
szefem Referatu Materiałowego Zaopatrywania mjr Stanisław Krzysik,
a szefem Referatu Opisowego ppłk Henryk Bagiński. pokoju oraz
wojennej służbie kolejowej (Dodatek Tajny do Dziennika Rozkazów Nr
24 z dnia roku), patrz również etat Generalnego Wojskowego
Komisarza Kolejowego, Dodatek Tajny Nr 21 do Dziennika Rozkazów Nr
40 z roku. 8 Generalnemu Wojskowemu Komisarzowi Kolejowemu podlegało
12 oficerów transportowych i 9 dyrekcyjnych wojskowych komisarzy
kolejowych w dyrekcjach Kolei Państwowych w Gdańsku, Katowicach
Krakowie, Lwowie, Poznaniu, Radomiu, Stanisławowie, Wilnie i
Warszawie oraz 3 poddyrekcyjni wojskowi komisarze kolejowi w
Siedlcach Brześciu i Wilnie. W uzupełnieniu do pokojowej
organizacji wojskowej służby komunikacyjnej ogłoszonym w Dodatku
Tajnym Nr 11 do Dziennika Rozkazów MSWojsk. z roku ustanowiono
dodatkowo: Ekspozyturę Wojskowego Wydziału Kolejowego Gdańsk w
Bydgoszczy oraz Ekspozyturę Wojskowego Wydziału Kolejowego Wilno w
Białymstoku, a także oficerów łącznikowych w Warszawie, Lublinie
i Przemyślu. 9 CAW, I
Generalnym Wojskowym Komisarzem Kolejowym
został mianowany płk Tadeusz Kurcjusz, Wojskowym Komisarzem Żeglugi
Śródlądowej kmr por. Stanisław Wagner, Wojskowym Komisarzem
Łączności płk Stanisław Miniewski, Wojskowym Komisarzem Poczt
Polowych płk Jakub Salicki, Wojskowym Komisarzem Drogowym płk
Mieczysław Dobrucki, a Wojskowym Komisarzem Lotniczym ppłk
Stanisław Sarnowski. Pod koniec 1992 roku na mocy rozkazu /Org. 10
zaszły w organizacji Oddziału IV i wojskowej służby
komunikacyjnej zmiany oraz dokonano redukcji etatów oficerskich.
Zniesiono Samodzielny Referat Materiałowego Zaopatrzenia oraz
Samodzielny Referat Opisu kraju i państw obcych i podniesiono je do
rangi wydziałów, jako Wydział Zaopatrywania i Wydział Opisowy. Na
mocy rozporządzenia wykonawczego MSWojsk. i Ministerstwa Poczt i
Telegrafów z 20 listopada 1922 roku regulowano funkcjonowanie w
Oddziale IV służby łączności 11. Organami kierowania środkami
łączności na czas wojny i pokoju był Wojskowy Komisarz Łączności
oraz jako organa wykonawcze Wojskowe Biuro Łączności przy
Ministerstwie Poczt i Telegrafów i oficerowie łącznikowi przy
okręgowych dyrekcjach poczt i telegrafów. 17 marca 1923 roku
ukazało się rozporządzenie ministra spraw wojskowych i ministra
kolei żelaznych dotyczące służby transportowo-kolejowej w czasie
wojny i pokoju 12. Opierając się na postanowieniach ustawy z 27
marca 1920 roku o kolejach w czasie wojny ustanowiono następującą
organizację służby transportowo-kolejowej w czasie pokoju. 1.
Kierownictwo służby transportowo-kolejowej w czasie pokoju należało
do szefa Sztabu Generalnego (przez Oddział IV) uprawomocnionego w
tym zakresie przez ministra spraw wojskowych. 2. Organami wojskowej
służby transportowo-kolejowej byli: Generalny Wojskowy Komisarz
Kolejowy przy Oddziale IV oraz dyrekcyjni wojskowi komisarze
kolejowi. 10 Dodatek Tajny Nr 42 do Dziennika Rozkazów nr 26 z roku.
11 Rozporządzenie wykonawcze do ustawy z dnia roku O pocztach,
radiotelegrafach, telegrafach i telefonach w czasie wojny, Dodatek
Tajny Nr 48 do Dziennika Rozkazów Nr 28, poz Dodatek Tajny Nr 10 do
Dziennika Rozkazów nr 14, 1923 roku, poz. 41.
5 Delegaci
dyrekcyjnych komisarzy kolejowych stojący na czele wojskowych
wydziałów kolejowych przy poszczególnych dyrekcjach Kolei
Państwowych oraz oficerowie łącznikowi wojskowych wydziałów
kolejowych przy oddziałach ruchu (poddyrekcjach) Kolei Państwowych.
Do kompetencji szefa Sztabu Generalnego (przez Oddział IV) należało:
opracowywanie planów wojskowych transportów strategicznych,
przygotowywanie kolei żelaznych dla celów mobilizacji i wojny pod
względem personalnym, technicznym i wyposażenia materiałowego
wspólnie z Ministerstwem Kolei Żelaznych, inicjatywa w zakresie
budowy nowych linii strategicznych i opiniowanie budowy wszystkich
nowych linii kolejowych oraz rozbudowy istniejących linii kolejowych
pod względem strategicznym, opiniowanie wszystkich zamierzeń
Ministerstwa Kolei Żelaznych i zasadniczych zmian w urządzeniach
technicznych kolei mających znaczenie dla przygotowania kolei dla
celów wojskowych, sprawy zagranicznych konwencji i umów w
dziedzinie kolejnictwa dotyczących przewozów wojskowych i innych
kwestii związanych z obroną państwa, kontrola przygotowania kolei
pod względem personalnym, technicznym i materiałowym dla celów
mobilizacji i wojny (przez wojskowych komisarzy kolejowych),
opracowywanie specjalnych regulaminów i instrukcji z dziedziny
służby transportowo-kolejowej w porozumieniu z ministerstwem,
sprawy szkolenia oficerów przeznaczonych do służby transportowej,
opiniowania programu szkolenia pracowników kolei w zakresie
mobilizacji służby transportowo-kolejowej oraz w zakresie przepisów
dotyczących ruchu transportów wojskowych podczas mobilizacji i
wojny. Zakres działania Generalnego Wojskowego Komisarza Kolejowego
rozciągał się na całą sieć kolejowa, zarówno szerokotorową,
jak i wąskotorową. Zakres działania dyrekcyjnych wojskowych
komisarzy kolejowych rozciągał się na sieć kolejową
poszczególnych dyrekcji Kolei Państwowych. Generalnego i
dyrekcyjnych wojskowych komisarzy kolejowych mianował minister spraw
wojskowych spośród oficerów Oddziału IV. Delegaci wojskowych
komisarzy kolejowych i oficerowie łącznikowi wojskowych wydziałów
kolejowych stanowili podległe wojskowym komisarzom organy
realizujące wskazówki szefa Sztabu Generalnego oraz dostarczające
wszelkie dane potrzebne do przygotowania kolei dla
6 celów
mobilizacji i wojny. Ponadto zadaniem ich było pośrednictwo między
władzami wojskowymi i kolejowymi. Kolejne zmiany w organizacji
Oddziale IV nastąpiły w połowie 1923 roku. Z Oddziału IV
wydzielono Wydział Opisowy, również przestał istnieć Wydział
Komunikacji, którego kompetencje przejęła służba
transportowo-kolejowa (komunikacyjna), na czele której stał
Generalny Wojskowy Komisarz Kolejowy. Oddział IV wyłączono z
kompetencji I zastępcy szefa Sztabu Generalnego i podporządkowano
II zastępcy października 1923 roku płk. Kwaśniewskiego zastąpił
na stanowisku szefa Oddziału IV płk Bronisław Regulski. W marcu
1926 roku Oddział IV posiadał następującą obsadę personalną:
obowiązki szefa oddziału pełnił płk Tadeusz Kurcjusz, szefem
Wydziału Zaopatrywania był mjr Stanisław Sosabowski, szefem
Wydziału Etapowego mjr Józef Wiatr, Generalnym Wojskowym Komisarzem
Kolejowym przy Oddziale IV był płk Aleksander Szychowski. Podlegało
mu 12 oficerów komunikacyjno-transportowych oraz 9 dyrekcyjnych w
dyrekcjach Kolei Państwowych. Wojskowym Komisarzem Żeglugi
Śródlądowej był kmdr por. Stanisław Wagner, Wojskowym Komisarzem
Pocztowym ppłk Franciszek Kulma, Wojskowym Komisarzem Łączności
ppłk Stanisław Miniewski, Wojskowym Komisarzem Drogowym mjr Adam
Mniszek, a Wojskowym Komisarzem Lotniczym ppłk Wincenty Kwieciński
14. W wyniku zmian w organizacji naczelnych władz wojskowych w
połowie 1926 roku po dojściu do władzy marszałka Józefa
Piłsudskiego Sztab Generalny stał się organem pracy Generalnego
Inspektora Sił Zbrojnych. Rozkazem z 19 października 1926 roku 15
ustalono nową strukturę organizacyjną Sztabu Generalnego,
zatwierdzoną na mocy zarządzenia organizacyjnego w marcu 1927 roku
16. W Oddziale IV utworzono ponownie stanowisko szefa Wydziału
Komunikacjo-Transportowego. Oddział IV, któremu nadal podlegały
sprawy wojskowych komunikacji składał się z 3 wydziałów, tj.: 13
Na mocy rozkazu /Org./23, CAW, I CAW, I CAW, I Tamże.
7 Wydział
Zaopatrywania Wydział Etapowego i Wydziału
Komunikacyjno-Transportowego. Szefem Oddziału IV był nadal płk
Bronisław Regulski, szefem Wydziału Zaopatrywania mjr Bronisław
Sosabowski, szefem Wydziału Etapowego ppłk Zygmunt Durski, a szefem
Wydziału Komunikacyjno-Transportowego mjr Józef Wiatr. Organizację
wojskowej organów w Oddziale IV prowadzących sprawy kolei, poczt i
telegrafów oraz żeglugi śródlądowej uregulowano na mocy
odrębnego rozkazu /Org. z 22 października 1926 roku 17. W miejsce
Generalnego Komisarza Kolejowego ustanowiono Szefa Komunikacji
Wojskowych, który stanął na czele całej służby
transportowo-komunikacyjnej w Oddziale IV. Jednocześnie sprawował
on funkcję zastępcy szefa Oddziału IV i był przełożonym szefa
Wydziału Komunikacyjno-Transportowego. Zostało zniesione stanowisko
Wojskowego Komisarza Lotniczego. Zostali przemianowani: dyrekcyjni
komisarze kolejowi na delegatów Sztabu Generalnego przy okręgowych
dyrekcjach Kolei Państwowych; Wojskowy Komisarz Łączności na
Delegata Sztabu Generalnego przy Generalnej Dyrekcji Poczt i
Telegrafów ds. łączności; Wojskowy Komisarz Pocztowy na Delegata
przy Generalnej Dyrekcji Poczt i Telegrafów ds. poczt polowych;
Wojskowy Komisarz Żeglugi Śródlądowej na Inspektora Żeglugi
Śródlądowej. Szefowi Komunikacji Wojskowych w Oddziale IV
podlegali: wojskowi inspektorzy transportowi; delegaci Sztabu
Generalnego przy Generalnej Dyrekcji i okręgowych dyrekcjach Kolei
Państwowych (dalej: DOKP) w Warszawie, Gdańsku, Katowicach,
Krakowie, Lwowie, Poznaniu, Radomiu, Stanisławowie i Wilnie; Delegat
Sztabu Generalnego w Ministerstwie Komunikacji; Delegat Sztabu
Generalnego przy Generalnej Dyrekcji Poczt i Telegrafów ds.
Łączności; 17 Rozkaz Tymczasowa organizacja służby
komunikacyjno-transportowej w Oddziale IV Sztabu Generalnego na
stopie pokojowej (zakres czynności i skład osobowy). Tamże.
Delegat
Sztabu Generalnego przy Generalnej Dyrekcji Poczt i Telegrafów ds.
pocztowych; Wojskowy Inspektor Żeglugi Śródlądowej i komendanci
linii żeglugi śródlądowej w Warszawie, Bydgoszczy, Krakowie i
Tczewie. W wyniku zmian jakie zaszły w Sztabie Generalnym pod koniec
1926 roku zakres czynności poszczególnych wydziałów i wojskowej
służby komunikacyjnej w Oddziale IV przedstawiał się następująco:
Wydział Zaopatrywania: opracowywanie planów zaopatrywania związku
z planami operacyjnymi i planem transportowym, opracowywanie
instrukcji zaopatrzenia, plan użycia środków przewozowych,
rozbudowa magazynów zaopatrzenia, studium zaopatrzenia państw
obcych i zaopatrzenie w mapy. Wydział Etapowy: opracowywanie planów
i instrukcji etapowego, wycofania i ochrony, kontrola planów i
elaboratów władz administracyjnych, rozbudowa dróg i mostów, plan
użycia sprzętu drogowego dla celów wojskowych, projekty ustaw i
rozporządzeń wykonawczych związanych z ochroną, wycofaniem i
świadczeniami osobistymi ludności na rzecz państwa. Wydział
Komunikacyjny: ewidencja i rozbudowa sieci i urządzeń kolejowych
oraz użycie kolei na czas wojny, mobilizacja służby
transportowo-kolejowej, przygotowanie sieci kolejowej do planu
transportowego, wykresy kolejowe, instrukcje służby
transportowo-kolejowej oraz przewozowe, wytyczne i plany
transportowe, plan zniszczeń i odbudowy, obrona przeciwlotnicza
kolei, plan akcji przeciwstrajkowej na kolei i budżet kolejowy 18.
Do zakresu czynności Szefa Komunikacji Wojskowych w Oddziale IV
należało: kierownictwo całokształtem spraw mających na celu
przygotowanie komunikacji dla celów obrony państwa oraz współpraca
pod tym względem z Ministerstwem Kolei Żelaznych. Do zadań
wojskowych inspektorów transportowych należało: współpraca z
Ministerstwem Kolei Żelaznych i dyrekcjami kolejowymi w sprawach
transportowych, uczestnictwo w opracowywaniu planów transportowych,
kontrola sprawności sieci kolejowej pod względem przystosowania jej
do wykonania transportów wojennych, kontrola elaboratów
mobilizacyjnych w ministerstwie i
9 dyrekcjach PKP, przygotowanie
placówek służby transportowo-kolejowej na czas wojny. Do zakresu
czynności delegatów Sztabu Generalnego przy Generalnej Dyrekcji
Poczt i Telegrafów należała łączność i współpraca z dyrekcją
w zakresie przygotowania sieci telefonicznej i telegraficznej oraz
poczt polowych do mobilizacji i na czas wojny. Do zadań Inspektora
Żeglugi Śródlądowej oraz komendantów linii żeglugi śródlądowej
należało przygotowanie dróg wodnych jako środka transportu
wojskowego na czas wojny, mobilizacja oraz ewidencja sieci i taboru
żeglugi śródlądowej.
W rozkazie /Org. z 16
października 1926 roku został ustalony etat organów służby
komunikacyjno-transportowej w Oddziale IV, która liczyła 39
oficerów.
Szefem Komunikacji Wojskowej został mianowany płk
Aleksander Bobkowski, Inspektorem Żeglugi Śródlądowej był kmdr
por. Stanisław Wagner, a następnie mjr Jan Janota, Delegatem Sztabu
Generalnego przy Generalnej Dyrekcji Poczt i Telegrafów ds.
łączności mjr Maciej Romer, Delegatem Sztabu Generalnego przy
Generalnej Dyrekcji Poczt i Telegrafów ds. pocztowych por. Józef
Uziębło, Delegatem Sztabu Generalnego przy Ministerstwie
Komunikacji płk Zygmunt Wierzuchowski, a następnie płk Otton
Grosser. Rozkazem Oddziału I Sztabu Generalnego z 22 grudnia 1929
roku /Org. została zmieniona nazwa Sztab Generalny na Sztab Główny
marca 1929 roku został wydany rozkaz Oddziału I 1.999/Org.
zatwierdzający wszystkie zmiany jakie zaszły w Sztabie Generalnym w
latach Szczegółowy podział czynności w Oddziale IV Sztabu
Głównego i składy osobowe zostały ogłoszone w odrębnym rozkazie
/Org. w 1930 roku 20. W latach w kompetencjach Oddziału IV nadal
pozostawały sprawy komunikacji wojskowych, a jego struktura
organizacyjna przedstawiała się następująco: Samodzielnego
Referatu Ogólnego Wydziału Zaopatrywania i Etapów Tamże. 19
Dziennik Rozporządzeń MSWojsk. Nr 36/28, poz CAW, I Powstał z
połączenia Wydziału Zaopatrywania i Wydziału Etapów i składał
się z Referatu Zaopatrywania, Referatu Etapowego oraz Referatu
Organizacji i Studiów.
10 Wydziału Komunikacyjnego 22 oraz
służba komunikacyjna, w skład której wchodzili: Szef Komunikacji
Wojskowej inspektorzy transportowo-kolejowi oraz oficerowie ds.
łączności, poczt polowych, drogowych i żeglugi
śródlądowej.
Szefowi Komunikacji Wojskowej podlegali:
Wojskowy Inspektor Żeglugi Śródlądowej i komendanci linii żeglugi
śródlądowej, delegaci Sztabu Głównego przy Ministerstwie Poczt i
Telegrafów ds. łączności i poczt polowych oraz Ministerstwie
Komunikacji oraz delegaci Sztabu Głównego przy DOKP. W 1929
roku szefa Oddziału IV płk. Mariana Bolesławicza zastąpił na
krótko płk Aleksander Szychowski 23, jego zastępcą był Szef
Komunikacji Wojskowych płk Aleksander Bobkowski.
We
wrześniu 1930 roku zaszły zmiany na stanowiskach kierowniczych
Oddziału IV, szefem oddziału został ponownie płk Marian
Bolesławicz, a dotychczasowy szef płk Aleksander Szychowski został
mianowany Szefem Komunikacji Wojskowych 24. Funkcję tę pełnił do
1939 roku. Kolejne zmiany w wojskowej służbie komunikacyjnej
nastąpiły w 1930 roku. 15 lutego 1930 roku na mocy zarządzenia /30
zlikwidowano Delegata Sztabu Głównego przy Ministerstwie
Komunikacji w związku z utworzeniem Samodzielnego Wydziału
Wojskowego w tym ministerstwie 25. Zarządzono również likwidację:
Wojskowego Inspektora Żeglugi Śródlądowej, którego uprawnienia
przekazano Szefowi Komunikacji Wojskowych oraz komendantów linii
żeglugi śródlądowej. Ustanowiono natomiast delegatów Sztabu
Głównego przy Okręgowych Dyrekcjach Robót Publicznych i
Dyrekcjach Dróg Wodnych. Przeprowadzono również reorganizację
samego Oddziału IV. Zmiany polegały na tym, że dotychczasowy
Wydział Komunikacji wszedł w skład struktury organizacyjnej Szefa
Komunikacji Wojskowych Oddziału IV. Zostały więc wyraźnie
oddzielone sprawy komunikacji 22
Wydział Komunikacyjny
kontynuował zadania Wydziału Komunikacyjno-Transportowego. Składał
się z Referatu Organizacyjno-Mobilizacyjnego, Referatu
Transportowego i Referatu Technicznego. 23 Dziennik Personalny 20/
Dziennik Personalny 52/ W 1929 roku, kiedy ustalano zakres czynności
II zastępcy szefa Sztabu Głównego powołanego dla współpracy z
ministerstwami cywilnymi, wyłączono z jego kompetencji wydziały
wojskowe w Ministerstwie Komunikacji oraz w Ministerstwie Poczt i
Telegrafów, gdyż podlegały merytorycznie Szefowi Komunikacji
Wojskowych.
11 wojskowych od innych spraw, którymi miał zajmować
się Oddział IV do wybuchu wojny w 1939 roku. Według rozkazu
wewnętrznego z 30 kwietnia 1930 roku 26 organizacja Oddziału IV
przedstawiała się następująco: Kancelaria i Kreślarnia wspólna
dla Oddziału IV i Szefa Komunikacji Wojskowych Samodzielny Referat
Ogólny Samodzielny Referat Etapowy Wydział Zaopatrywania Nowa
organizacja (etat) organów wojskowej służby komunikacyjnej w
Oddziale IV został zatwierdzony odrębnie na mocy rozkazu /0rg./30
27 i przedstawiał się następująco: Szef Komunikacji Wojskowych
Wydział Komunikacyjny Referat Ogólno-Organizacyjny Referat
Transportowy Referat Techniczno-Materiałowy Grupa oficerów
transportowych (Ogółem 22 oficerów)
Delegaci Sztabu
Głównego przy DOKP w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lwowie,
Poznaniu, Radomiu, Stanisławowie, Warszawie i Wilnie (19 oficerów);
Delegaci Sztabu Głównego przy Okręgowych Dyrekcjach Robót
Publicznych i Dyrekcji Dróg Wodnych w Krakowie, Warszawie, Wilnie i
Toruniu (ogółem 10 oficerów) 28 ; Delegaci przy Generalnej i
Okręgowych Dyrekcjach Poczt i Telegrafów do spraw łączności i
poczt polowych w Warszawie, Wilnie, Bydgoszczy, Poznaniu, Katowicach,
Krakowie, Lwowie i Lublinie (8 oficerów) 29 ; 26 CAW, I Rozkaz
Oddziału I Sztabu Głównego /0rg.30 Organizacja wojskowej służby
komunikacyjnej na stopie pokojowej, weszła w życie roku, CAW, I
Stanowiska zlikwidowane w 1935 roku. 29 Stanowiska zlikwidowane w
1935 roku.
Naczelnik Samodzielnego Wydziału Wojskowego w
Ministerstwie Komunikacji (na etacie Ministerstwa Komunikacji);
Naczelnik Samodzielnego Wydziału Wojskowego w Ministerstwie Robót
Publicznych (na etacie Ministerstwa Robót Publicznych); Naczelnik
Samodzielnego Wydziału Wojskowego w Ministerstwie Poczt i Telegrafów
(na etacie Ministerstwa Poczt i Telegrafów). Rozkazem MSWojsk. z 15
października 1930 roku na stanowisko szefa Oddziału IV został
zatwierdzony płk Juliusz Ulrych 30, etat oddziału wynosił 16
oficerów. Z dniem 30 października 1930 roku 31
Szefostwo
Komunikacji Wojskowych zostało wydzielone z Oddziału IV i
usamodzielnione na prawach oddziału. W związku z wydzieleniem Szefa
Komunikacji Wojskowych polecono kierownikowi Samodzielnego Referatu
Ogólnego wszystkie dokumenty przekazać do odrębnej komórki
organizacyjnej. Ustalono, że Kancelaria i Kreślarnia pozostanie na
razie wspólna dla obu oddziałów. Z dniem 1 marca 1931 roku
wprowadzono u Szefa Komunikacyjnego odrębny dziennik podawczy, a z
dniem 1 kwietnia 1931 roku zaczęły funkcjonować odrębne
kancelarie i kreślarnie. Na mocy rozkazu z 11 marca 1931 roku
/org./31 32 zostały wprowadzone kolejne zmiany w strukturze
organizacyjnej Oddziału IV, który po wyłączeniu służby
komunikacyjnej otrzymał on następującą strukturę organizacyjną:
Wydział Zaopatrywania (Referat Ogólny, Referat Operacyjny, Referat
Studiów) Wydział Etapowy (Referat Organizacyjny, Referat
Bezpieczeństwa) 33. Zakres czynności Oddziału IV został znacznie
okrojony i obejmował sprawy zaopatrywania armii (kwatermistrzowskie)
oraz organizacji etapów i obszaru wojennego. W latach zlikwidowano w
oddziale podział na wydziały wprowadzając samodzielne referaty i
referaty. Według opracowanego projektu 30 Rozkaz wewnętrzny Nr 31 z
roku. CAW, I Por. poprawki do organizacji Sztabu Głównego
1.657/Org. z roku. Tamże. 32 Rozkaz Tj. Nr 18 z roku. Tamże. 33 W
Referacie Bezpieczeństwa nadal pozostała część zadań wojskowej
służby komunikacyjnej tj. opracowywanie planu ochrony linii
komunikacyjnych i obiektów stałych na obszarze całego państwa.
13
organizacji Sztabu Głównego w maju 1936 roku struktura oddziału IV
przedstawiała się następująco 34 : Samodzielny Referat
Operacyjno-Kwatermistrzowski Samodzielny Referat
Organizacyjno-Mobilizacyjny Samodzielny Referat kwaterunkowy W 1939
roku odtworzono w Oddziale IV wydziały i składał się on ponownie
z Wydziału Zaopatrzenia i Wydziału Etapowego. Etat Oddziału IV z 1
lutego 1939 roku wynosił 17 oficerów. Szefem oddziału IV od 18
października 1935 do sierpnia 1939 roku był płk Jan Hyc, a od 5
sierpnia 1939 roku szefem został mianowany płk Mieczysław
Sulikowski. W latach 30-tych zadania oddziału IV Sztabu Głównego
sprowadzały się do opracowywania planów mobilizacji materiałowej
i organizacji wojennej służb uzbrojenia, intendentury, zdrowia i
taborów, przygotowywania danych kwatermistrzowskich dla
przewidywanych odcinków działań operacyjnych, opracowywania
instrukcji i regulaminów kwatermistrzowskich planów zaopatrzenia na
czas wojny. Ponadto w zakres działania Oddziału IBV wchodziły
sprawy: ochrony i bezpieczeństwa tyłów, ustawodawstwa wojennego,
wycofania i ewakuacji, współpracy z władzami cywilnymi na czas
wojny oraz badanie stanu zasobów kraju, a także sprawy transportu i
ochrony sieci komunikacyjnych. Samodzielny Referat
Operacyjno-Kwatermistrzowski zajmował się przede wszystkim
opracowaniem planu i instrukcji kwatermistrzowskiej, a Samodzielny
Referat Organizacyjno-Mobilizacyjny koncentrował się na
zagadnieniach organizacji wojennej, mobilizacji wojsk etapowych oraz
wycofania i bezpieczeństwem kraju. Natomiast wszystkie sprawy
wojskowej służby komunikacyjnej, prowadzone w Oddziale IV od 1921
roku przeniesione zostały do wyodrębnionej na prawach oddziału (V)
komórki organizacyjnej podległej bezpośrednio szefowi Sztabu
Głównego tj. Szefostwa Komunikacji Wojskowych. Struktura
organizacyjna Szefostwa Komunikacji Wojskowych w 1933 roku
przedstawiała się następująco 35 : Szef Komunikacji Wojskowych 34
CAW, I CAW, I ; I
14 Kancelaria i Kreślarnia Wydział Komunikacji
(szef wydziału był zastępcą Szefa Komunikacji Wojskowych) Referat
Ogólno-Mobilizacyjny Referat Wyszkolenia Referat
Operacyjno-Transportowy Grupa oficerów transportowych Delegaci
Sztabu Głównego przy DOKP w Katowicach, Krakowie, Lwowie, Poznaniu,
Radomiu, Toruniu z siedzibą w Bydgoszczy, Warszawie, Wilnie i
Stanisławowie 36. Jak wynika z projektu organizacji Sztabu Głównego
1.12.Tj. Zast. Sztabu Głównego z 19 lutego 1936 roku 37 w latach
Szefostwo Komunikacji Wojskowych składało się z czterech
samodzielnych referatów: Ogólno-Organizacyjnego, Wyszkolenia,
Operacyjno-Transportowego i Techniczno-Materiałowo-Budżetowego oraz
z grupy oficerów transportowych. Do zakresu czynności Szefa
Komunikacji Wojskowych, który posiadał uprawnienia generała
dywizji, należało kierowanie całokształtem spraw związanych z
przygotowaniem komunikacji kolejowych, drogowych, wodnych i
pocztowotelegraficznych dla celów obrony państwa. Kierował on
również wyszkoleniem wojska w zakresie służby komunikacyjnej.
Kontrolował z ramienia szefa Sztabu Głównego wykonanie żądań
wojskowych oraz warunki i przygotowanie planów mobilizacyjnych i
transportowych w Ministerstwie Komunikacji i jego organach.
Kontrolował także znajomość podstawowych zasad pracy wojskowej
służby komunikacyjnej oraz regulaminów i instrukcji
mobilizacyjnych (w tej dziedzinie) w oddziałach wojskowych i w
Ministerstwie Komunikacji. Brał udział w pracach Państwowej Rady
Komunikacji i Rady Technicznej przy Ministerstwie Komunikacji. Jego
zastępca kierował pracą samodzielnych referatów oraz sprawował
nadzór nad Kancelarią i Kreślarnią. Zajmował się organizacją
kursów transportowokomunikacyjnych dla oficerów i urzędników oraz
przeprowadzał kontrolę 36 Stanowisko zlikwidowane w 1935 roku.
15
przygotowań mobilizacyjnych u delegatów Sztabu Głównego przy
DOKP. Zakres działania grupy oficerów transportowych to prace nad
planem transportowym, współudział przy opracowywaniu i
aktualizacji instrukcji o transportach osłony, mobilizacji,
koncentracji oraz instrukcji kwatermistrzowskich, a także
opracowywanie i utrzymywanie w stanie aktualnym elaboratów
mobilizacyjnych transportów armii. Ostatnia struktura organizacyjna
Szefostwa Komunikacji Wojskowych Sztabu Głównego w 1939 roku
przedstawiała się następująco: Wydział
Organizacyjno-Mobilizacyjny Wydział Wyszkolenia Wydział
Operacyjno-Transportowy (grupa transportowa) Samodzielny Referat
Techniczny i Materiałowy Samodzielny Referat Studiów Delegacji
Sztabu Głównego przy 8 DOKP. Działalność Oddziału IV i szefa
Komunikacji Wojskowy uległa zakończeniu z chwilą wybuchu II wojny
światowej. W Sztabie Naczelnego Wodza istniał Oddział IV na stopie
wojennej oraz Szef Komunikacji 38, ale podobnie jak inne oddziały
nie odegrały istotnego znaczenia w kampanii wrześniowej. Odrębną
organizację i zadania miał Samodzielny Wydział Wojskowy w
Ministerstwie Komunikacji 39, który w 1932 roku na skutek zmian
organizacyjnych w 37 CAW, I CAW, II/4/20, CAW, II/5/
W
Ministerstwie Komunikacji (Ministerstwie Kolei Żelaznych)
funkcjonowała Sekcja Wojskowa przekształcona następnie w Wydział
Wojskowy. W statucie organizacyjnym Ministerstwa Komunikacji
zatwierdzonym uchwałą RM z roku (Monitor Polski, nr 161, poz. 408 z
roku) i w rozporządzeniu Ministerstwa Komunikacji z roku został
określony szczegółowo zakres działania Wydziału Wojskowego.
Wydział Wojskowy był organem pracy ministra w zakresie
przygotowania i wykorzystania kolei dla celów obrony państwa w myśl
wytycznych opracowanych przez Sztab Główny (regulamin Wydziału
Wojskowego w Ministerstwie Komunikacji, WTW 572/30 Tajne, Warszawa
1930 rok, CAW, I ).
Na czele Wydziału Wojskowego stał naczelnik
wydziału podlegający bezpośrednio ministrowi w randze dyrektora
departamentu (oficer służby czynnej na etacie MSWojsk.)
Wydział
Wojskowy w Ministerstwie Komunikacji w 1930 roku posiadał
następującą strukturę organizacyjną: Referat Ogólny
Referat Transportowy Referat Techniczny Kancelaria Referat
Ogólny obejmował sprawy ogólno-organizacyjne w zakresie
przygotowania kolei do potrzeb mobilizacji i wojny. Referat
Transportowy utrzymywał w aktualności plan mobilizacji Ministerstwa
Komunikacji i obejmował sprawy związane z opracowaniem planu
transportowego i elaboratu mobilizacyjnego w DOKP. Referat Techniczny
obejmował sprawy budowy, rozbudowy i przebudowy sieci kolejowej,
jednostek sanitarno-kolejowych i jednostek pancernych na kolei oraz
sprawy przemysłu wojennego.
16 ministerstwie został
przemianowany na Biuro Wojskowe. Biuro Wojskowe znajdowało się w
składzie Ministerstwa Komunikacji. Jego działanie regulował
odrębny regulamin uwzględniony w statucie Organizacja Ministerstwa
Komunikacji znowelizowanym uchwałą Rady Ministrów 8 lipca 1932
roku. W sprawach personalnych Biuro Wojskowe podlegało szefowi
Sztabu Głównego poprzez Szefa Komunikacji Wojskowych i pracowało w
myśl wytycznych Sztabu Głównego. Na czele Biura Wojskowego stał
dyrektor (oficer dyplomowany wyspecjalizowany w służbie
komunikacyjnej), który służbowo podlegał ministrowi komunikacji.
Organizacja Biura Wojskowego w Ministerstwie Komunikacji w latach
przedstawiała się następująco: Wydział Ogólno-Mobilizacyjny
Wydział Transporotowo-Techniczny Wydział Studiów Wydział Ogólnego
Wyszkolenia Specjalnego 40. Biuro Wojskowe w Ministerstwie
Komunikacji było związane z systemem obrony państwa (odpowiednik
KOR w ministerstwie) i w tym zakresie bardzo ściśle współpracowało
z SeKOR-em w Sztabie Głównym. Prace z zakresu przygotowania kolei
do obrony państwa obejmowały: Opracowanie planu inwestycji
kolejowych i drogowych z punktu widzenia potrzeb wojennych;
Przygotowanie wyższego personelu kolejowego do zadań wojennych na
kursach organizowanych przez Szefostwo Komunikacji Wojskowych w
Sztabie Głównym; Transportowe gry wojenne Sztabu Głównego z
Ministerstwem Komunikacji; Na mocy zarządzenia likwidacyjnego z dnia
roku zostało zlikwidowane stanowisko Delegata Sztabu Głównego przy
Ministerstwie Komunikacji w związku z utworzeniem w tym
ministerstwie Samodzielnego Wydziału Wojskowego. Likwidację
przeprowadził roku Oddział IV Sztabu Głównego. W Samodzielnym
Wydziale Wojskowym ześrodkowano pod względem personalnym,
technicznym i materiałowym wszystkie sprawy dotyczące przygotowania
sieci kolejowej, dróg wodnych i ruchu samochodowego dla celów
obrony państwa. W 1932 roku na skutek zmian organizacyjnych w
ministerstwach cywilnych dotychczasowe wydziały wojskowe
przemianowane zostały na biura wojskowe. 40 Por. Rocznik
polityczno-gospodarczy, 1938, s ; Archiwum Akt Nowych, Przewodnik po
zasobie archiwalnym, Warszawa 1973, s. 42.
17 Opracowywanie planów
transportowych pod kierunkiem Szefa Komunikacji Wojskowych;
Opracowanie wojennej organizacji i mobilizacji kolejnictwa. Biuro
Wojskowe współpracowało również z Szefostwem Saperów Sztabu
Głównego w zakresie prac związanych z rozbudową fortyfikacji i
urządzeniami wodnych oraz z Komisją Motoryzacji w Ministerstwie
Komunikacji. Dokumenty Oddziału IV i wojskowej służby
komunikacyjnej w czasie II wojny światowej podzieliły los całego
zasobu archiwalnego Wojska Polskiego. 22 sierpnia 1939 roku szef
Oddziału IV zarządził podział akt na trzy kategorie: przeznaczone
do zabrania na wypadek ewakuacji, potrzebne do pracy bieżącej oraz
przeznaczone do zniszczenia.
We wrześniu 1939 roku w czasie
wywieziono część akt Sztabu Głównego i Sztabu Naczelnego Wodza w
kierunku wschodnim Rzeczypospolitej.
W większości uległy one
zniszczeniu w czasie transportu. Z relacji naocznych świadków
wynika, że w czasie przekraczania granicy rumuńskiej w m. Vatra
Dornej zostały spalone niemal wszystkie akta Oddziału IV Sztabu
Naczelnego Wodza oraz Szefa Komunikacji Wojskowej 41. Pojedyncze
dokumenty trafiły poza granice kraju i są do dziś przechowywane w
Archiwum Instytutu Polskiego i Muzeum im. Gen. Władysława
Sikorskiego w Londynie 42. Akta wojskowej służby komunikacyjnej
pozostawione w budynku Sztabu Głównego na Placu Saskim i w
magazynach Archiwum Wojskowym w Forcie Legionów przejęły
niemieckie władze okupacyjne i zgromadziły w niemieckim archiwum w
Gdańsku-Oliwie wraz z innymi aktami instytucji i jednostek Wojska
Polskiego. Na przełomie 1944/1945 roku w obliczu klęski, Niemcy
ewakuowali w głąb Rzeszy trzy wagony akt polskich. Część z nich
znalazła się na trenach zajętych przez Armię Radziecką i została
wywieziona do archiwów rosyjskich. W 1964 roku Naczelna Dyrekcja
Archiwów Państwowych przekazała Centralnemu Archiwum Wojskowemu
materiały pozyskane z ZSRR w 41 L. L e w a n d o w i c z, Pierwszy
okres kształtowania zasobu aktowego w Centralnym Archiwum Wojskowym
po zakończeniu wojny w 1945 roku, Biuletyn Wojskowej Służby
Archiwalnej (dalej: BWSA) nr 3, 1971, s. 8; J. C i e s i e l s k i,
Archiwalia wojskowe po 1939 roku., Wojskowy Przegląd Historyczny nr
1, 1992, s ; M. U t n i k, Sztab Polskiego Naczelnego Wodza w czasie
II wojny światowej, WPH nr 2, 1972, s. 321, R. C z a r n e c k a,
Archiwalia wojskowe w kraju i zagranicą, BWSA nr 21, 1989, s Polskie
Siły Zbrojne w drugiej wojnie światowej, t. 1, cz. 1, Londyn 1951,
s. XII XIII.
18 drodze rewindykacji 43. Wśród otrzymanych akt
Sztabu Głównego znajdowały się akta Oddziału IV i wojskowej
służby komunikacyjnej z lat Uzupełniły one zdekompletowane zbiory
Centralnego Archiwum Wojskowego. W kraju poza CAW akta wojskowej
służby komunikacyjnej przechowywane są w Archiwum Akt Nowych w
Warszawie w zespole akt Ministerstwo Komunikacji, Archiwalia do
dziejów wojskowej służby komunikacyjnej zgromadzone są w
Centralnym Archiwum Wojskowym w trzech odrębnych zespołach akt:
Oddział IV Sztabu Głównego (Generalnego) z lat (sygn. I ) liczący
606 jednostek archiwalnych; Szef Komunikacji Wojskowych Sztabu
Głównego z lat (sygn. I ), liczący 82 jednostki archiwalne oraz
Biuro Wojskowe Ministerstwa Komunikacji z lat (sygn. I ), liczące 94
jednostki archiwalne. Zespoły te w latach opracowały Honorata
Antczak i Regina Czarnecka. Chociaż zdekompletowane stanowią
unikalną bazę źródłową dla badaczy zajmujących się najnowszą
historią wojskowości polskiej, a w szczególności sprawami
kwatermistrzostwa, etapów i mobilizacji materiałowej WP oraz
organizacją i funkcjonowaniem wojskowej służby komunikacyjnej w II
Rzeczypospolitej. 43 Por. szerzej B. W o s z c z y ń s k i, Akta
wojskowe otrzymane ze Związku Radzieckiego, Archeion nr 42, 1965, s
Archiwum Akt Nowych w Warszawie. Przewodnik po zasobie archiwalnym,
Warszawa 1973, s. 42
Komentarze
Prześlij komentarz