Przejdź do głównej zawartości

WILNO - MUZEUM KOLEJNICTWA.


Zbiory NAC on-line


Znajomość historii kolei litewskich zaczyna się na dworcu w Wilnie. Sto lat temu kursowały tu pierwsze pociągi niepodległej Litwy, a dziś część wyposażenia można oglądać w Muzeum Kolejnictwa. W trakcie modernizacji wewnętrznej ekspozycji na drugim piętrze, przyszedł czas, aby w ekspozycji plenerowej obejrzeć historyczne eksponaty sprzętu kolejowego.

W otwartej od kwietnia do listopada ekspozycji zobaczysz jeden z najbardziej okazałych eksponatów – główną lokomotywę towarową SO-17 nr 744 z tenderem w 1937 roku, wyprodukowaną w Rosji w zakładzie „Krasny Profintern” w Briańsku. Na wystawie plenerowej będziesz mógł sprawdzić swoje siły i przejechać się na wózku ręcznym.

Aż 7100 m kw. czeka na 12 eksponatów: maszyny drogowe, wagony, pociągi, lokomotywy, stare wagi, pompy wodno-parowe, kocioł grzewczy wagonów, stary, wielki drogówkarz narzędziowy.

Muzeum Kolejnictwa w Wilnie powstało w 1966 roku i do dziś pozostaje jednym z najchętniej odwiedzanych obiektów historycznych. Co prawda, dziś muzeum wyznaczyło sobie nowy cel – stać się najnowocześniejszym muzeum w regionie. Wewnętrzna ekspozycja Muzeum Kolejnictwa swe podwoje ponownie otworzy wiosną 2021 roku, ale jako obiekt bardziej interaktywny, nowoczesny i jeszcze bardziej otwarty.

Na zwiedzających będą tu czekać dodatkowe doświadczenia rzeczywistości, hologramy ilustrujące wyposażenie kolejowe, symulator ruchu pociągów, zaktualizowany audio przewodnik oraz różne narzędzia edukacyjne, bowiem na szczególną uwagę tym razem będą zasługiwać najmniejsi wizytatorzy.   

Muzeum Kolejnictwa | Go Vilnius 

oraz Muzeum Kolejnictwa w Wilnie już po modernizacji - TVP Wilno , Muzem Kolejnictwa w Wilnie ma 50 lat (l24.lt)

Facebook


Dworzec kolejowy w Wilnie wita gości ekskluzywnymi wiosennymi dekoracjami - LRT

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

LATA SŁUŻBY NA KOLEI ROMUALDA IWASZKIEWICZA . OD WĄSKOTORÓWKI PO ELEKTRYCZNE POCIĄGI W GDAŃSKU

   ZAWODOWE CV MOJEGO DZIADKA  ROMUALDA. ROMUALDA IWASZKIEWICZA  LATA SŁUŻBY  NA  KOLEI  od 1.III.1907 do 1.XII.1908 Uczelnia Techniczna w Rydze;  od 1.XII.1908 do 1.IX.1914 Dyrektor Ruchu w Referacie IV, klasy I w Mohylewie; od 1.IX.1914 do 1.X.1915 Naczelnik Stacji Smoleńsk; od 1.X.1915 do 1.VII.1914 Rewizor Ruchu w Mohylewie; od 1.VII.1917 do 31.12.1918 Naczelnik Oddziału w Mohylewie;  od 16.VII. 1923 rok  do  15.I.1924  Pomocnik Naczelnika Ruchu w Oddziale DYREKCJI                                                                                                                                    W...

KOLEJ NA WESOŁO.

  XVII F.H.Mazurkas - Emilian Kamiński - rewelacyjny występ - YouTube

Kolejnictwo w Polsce Niepodległej.

  Zbiory NAC on-line    Zbiory NAC on-line Dzieje polskiego kolejnictwa były równie burzliwe jak dzieje naszego kraju. Kolej żelazna zmieniająca oblicze ówczesnego świata narodziła się w chwili, gdy Polska nie istniała na mapach Europy. Okres budowy pierwszych linii kolejowych aż do 1918 r. upłynął w warunkach niewoli i podziału Polski na trzy zabory. W każdym z nich sieć kolejowa budowana była odrębnie, z zastosowaniem różnych rozwiązań technicznych, w nierównomiernym tempie i pod wpływem gospodarczych bądź strategicznych interesów zaborców. Początek powstania kolei w Polsce przyjmuje się na 1845 r., kiedy to pierwszy pociąg Drogi Żelaznej Warszawsko - Wiedeńskiej (DŻWW) wyruszył w drogę z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Linia ta szybko wydłużała się, biegnąc przez Skierniewice, Piotrków, Częstochowę do granicy w Maczkach  (obecna dzielnica Sosnowca). Ostatecznie została ukończona w 1848 r. W Galicji pierwsza linia otwarta została w 1847 r.: połączyła ona Krak...